vrijdag 26 juni 2015

Dag 15 : Arches

Pffff we lijken wel gestoord om op vakantie de wekker om 4:45 uur te laten afgaan. Ik zat nog midden in een droom. Maar goed als we wat willen zien moet het maar. Slapen kunnen we ons hele leven nog. Dus staan we maar op, kleden ons aan en maken de koelbox en rugzak in orde met drinken, reepjes en broodjes. We rijden om 5:15 uur weg bij het hotel. De ingang van het Arches NP ligt maar op vijf minuten rijden maar de Delicate Arch ligt aan de andere kant van het park. Gelukkig wordt het al iets lichter. Rond 5:43 uur komen we aan bij de parkeerplaats. We zijn niet de enigste. Er staan al meer auto's.
We zetten de auto neer en trekken de wandelschoenen aan. Rugzak mee en dan beginnen we om 5:48 uur met lopen. In het begin is ie te doen. Vlak met kleine bergjes. Maar dan gaat het behoorlijk omhoog en wordt het klimmen. We zijn het beide niet gewend want we hijgen wat af. Dan moeten we nog een richel oplopen die wat smal is met een afgrond aan een kant maar dan zijn we er eindelijk. We hebben 35 minuten erover gelopen. Maar het is het zo waard !!!

De arch is geweldig mooi ook bij zonsopkomst. We rusten even uit, drinken wat en maken een bende foto's. Lopen een rondje om de arch en laten nog foto's nemen. We spenderen een 40 min boven en dan gaan we terug naar de parkeerplaats. We lopen in een half uur terug. Onderweg ontbijten we met een broodje. We zien heel wat mensen aan de klim beginnen. Succes !!! Heerlijk even die airco auto. Even bijtanken qua drinken en door naar Devils garden. Het is nu 7:45 en de temperatuur is 27 graden. Blij dat we zo vroeg zijn gegaan.

In Devils garden lopen we de trail naar landscape arch. Deze is ongeveer 3 km heen en terug. Daarna lopen we nog naar de tunnel arch en pinetree arch. Kleine uitstapjes. Dan gaan we weer terug naar de auto. Er is nog een trail naar douche o arch maar die is me te ver met dit weer.

We rijden de weg weer op en stoppen bij skyline arch. Ff stukje lopen weer, foto maken en terug. Dan door naar Sand dune arch. Deze ligt in een kloof. Even door het zand baggeren en daar is ie. Het waait vandaag heerlijk. Maakt het aangenamer om te wandelen. Al voelen m'n voeten opgezwollen.

We eten even een granola bar en drinken water en sportdrank. Dan kunnen we er weer even tegenaan. Op naar de volgende. Double arch en de Windows. We klimmen naar double arch en genieten van het uitzicht. Liggen gewoon onder de arch. De Windows fotograferen we van een afstand. Dan weer naar onder voor de hike terug naar de auto. Temperatuur nu 34 graden (11:00uur). My feet are killing me.

We stoppen nog even bij de Balance rock en lopen daar nog een kleine trail om foto's te maken. Dan gaan we richting visitor center. Hier kijken we weer een film en lopen door het winkeltje. Dan wordt het bord bij het visitor center nog even op de foto gezet. Vanochtend was het te donker.

Rond half 1 zijn we terug bij de kamer. Ik schop m'n schoenen uit. Ahhhhh heerlijk. We hebben honger dus gaan even lunchen. Het wordt een pasta en pizza bij Jays. Deze smaken prima. Buikjes weer even gevuld voor een tijdje. We lopen terug naar de kamer. Rob wil een dutje doen. Dus ik laat hem maar even slapen. Ondertussen schrijf ik m'n verslag, speel een potje Candy, Facebook wat en kijk of we nog gaan zwemmen. Moet ie wel wakker worden nu. Het is bijna half vier. Ahhh er ontwaakt wat.

We kleden ons om en pakken een tas in. Dan rijden we naar Mill creek. Parkeren de auto en lopen het pad af. Er stroomt een beekje waar meer mensen aan het zwemmen zijn. Wij zoeken een eigen plekje. Heerlijk !!! Het water is lekker warm en we hebben een gratis fish spa. Even lekker afkoelen.
We blijven een uurtje in het water zitten en gaan er dan uit om op te drogen. Dan gaan we de auto weer in en retour hotel. Tijd voor een lekkere verfrissende douche.

Dan eens kijken voor wat te eten. We hebben honger. En het is bijna 6 uur geworden. We hebben nu iets beters gevonden dan gisteren en gaan eten bij Zax. Super lekkere cheeseburger met sweet potatoe fries en Rob een Zax burger met gewone frietjes. Jammie. Die smaakte echt goed. Buiten is het weer gruwelijk warm. Terug de airco in. Heb beetje hoofdpijn. Dus ff asperine en even relax.

Ben eigenlijk ook gewoon k.o. Twee dagen vroeg opstaan is best slopend. En dan nog eens bijna 16 km gelopen vandaag in deze hitte. Het is goed geweest. Morgen gaan we weer weg uit Moab en richting Glennwood Springs waar we 1 nacht zullen verblijven. Dan terug naar Denver voor nog twee nachtjes. Dan zit het erop.
Dus voor nu genieten we nog van de laatste dagen en alle indrukken. En vanavond gaan we gewoon lekker op tijd slapen. Gaaaaaap. TSlaap lekker !!