donderdag 25 juni 2015

Dag 14 : Dead Horse point state park & Canyonlands

Iets voor 5 uur word ik wakker. Het is gruwelijk warm op de kamer en zweet staat me op m'n rug. Opstaan dan maar. Wc, rugzak in orde maken, aankleden, koelbox vullen met drinken, brood smeren, reepjes erin, banaantje en we zijn klaar om te gaan. Het begint al licht te worden buiten. Het is 5:20 als we wegrijden bij het motel. Gaaaaaaap het is nog vroeg maar bijslapen doen we vanmiddag wel even.
We zijn rond zes uur bij het view point in Dead Horse point state park waar we met nog een paar anderen zijn. Het is echt mooi om langzaam de zon over de kloven en rivier te zien opgaan. De kleuren worden telkens mooier. Dit was het vroeg opstaan wel waard. Het is zelfs frisjes met het windje. Maar toch al 22 graden. We spenderen een uurtje met foto's maken. Dan stappen we de auto weer in en gaan richting Canyonlands.

Het is een zalige rust. Niemand te zien en het park voor ons alleen. We ontbijten even op de parkeerplaats. Even boterhammetje en een banaantje. Dan lopen we naar het eerste uitkijkpunt. Mooi uitzicht weer zoals wel vaker in dit stuk land.
We willen graag naar de Mesa arch. Het is nog geen kilometer lopen en daar staat de boog. Heeeeel mooi. We maken weer een bende foto's en loop zelfs nog even over de boog heen. Het is half negen, 25 graden en zweet me helemaal kapot. Snap niet dat mensen dit in de middag doen als het 35+ is.

De trip gaat verder naar grand view overlook point waar we weer een geweldig uitzicht hebben over Canyonlands. We lopen ook hier weer een stuk de rotsen op. Ondertussen is het petjes tijd geworden. Beetje bescherming tegen de hitte. We rijden weer terug naar de kruising en we hebben voor de tweede keer bijna een konijn onder de auto. Maar het gaat goed gelukkig. Geen konijntjes zijn gewond geraakt tijdens het schrijven van dit verslag.

We gaan weer verder naar upheaval dome waar we een korte trail van 1 km lopen naar de krater. Het is klimmen naar boven maar het uitzicht is weer top. Dan weer naar onder natuurlijk. Even plasje doen en de auto in. Ondertussen de eerste halve liter water en bijna 1 fles sportdrank waar bijna 1 liter in zit leeg. Het is vreselijk warm al en dat voor 10 uur in de ochtend. Bijna 30 graden en geen zuchtje wind.

Laatste stop is bij het green river overlook point. Hier hebben we een mooi uitzicht over de rivier. M'n wandelschoenen gooi ik uit. Heb het gevoel dat ik van die olifanten pootjes heb. De lucht begint iets te betrekken. Iets minder zon vinden wij geen enkel probleem.
We stoppen bij het visitor center waar we een rondje lopen en een filmpje kijken over de Canyonlands. Rob wil nog een stukje schafer road rijden. Dit is een onverharde weg door de canyons. We doen een stukje. Ik vind het maar niks. Diepe afgronden, geen vangrail en hobbelige paden. Ben blij als we weer op de gewone weg rijden.

We gaan retour Moab. Even tijd om relaxen en dan zien we vanmiddag wel weer wat we gaan doen. Oh ja net level 1000 gehaald met Candy crush !!!
Iets over twaalf zijn we terug in de kamer. De airco gaat meteen aan en we doen even lekker niks. We vallen allebei een paar uurtjes in slaap. Powernap !!! Even inhalen wat we vannacht gemist hebben. Het is wel lekker niks doen dus blijven we een uurtje in de kamer hangen met de iPad op schoot, wat drinken en chips. We maken al plannen voor morgen en checken wat internet. Relax !!!
Er moet natuurlijk ook gegeten worden. Google maps helpt ons daarbij. In de buurt zit een diner. Twee blokken van ons hotel af en die krijgt goede recensies. Dus daar lopen we dan maar heen. Rob neemt een steak en een soepje vooraf. Ik neem een chicken sandwich. Hoe komen ze aan goede recensies?? Geen idee. Het is een beetje fastfood en het smaakt redelijk. Morgen toch maar wat anders proberen. Het is gruwelijk heet buiten. Nu nog is het dik 37 graden. Te warm om ook maar drie stappen te zetten buiten.
Rob heeft nog een route gevonden op Google die hij nog wil rijden. We kunnen amper het stuur vast houden zo heet is het in de auto. 43 graden geeft ie aan. En dat om zeven uur 's avonds. Kan er maar niet over uit hoe warm het is. Airco op max en gaan. Het is langs de green river door de bergen. Als ik het water zo zie snak ik naar een zwembad. Of een koude douche.
Het was beslist geen dirt road...... Nou dus wel. Ik word een half uur lang door elkaar gehusseld en vind er geen ... aan. Oh ja en dan nog uiteraard een half uur terug. En dat voor een paar meertjes. We gaan lekker terug naar het hotel. Daar aangekomen vraag ik meteen even waar we in de buurt kunnen zwemmen. Er is een zwembad in de buurt en we kunnen in een swimming hole tussen de canyons gaan zwemmen. We zien het morgen wel.

Morgenvroeg gaan we in alle vroegte naar Arches. Anders is het gewoon te warm. We willen toch de wandeling maken naar Delicate Arch. Dan doen we hetzelfde als vandaag en rijden we tot een uur of 11/12 in het park. Lopen we wat trails en in de middag dat kalm aan en zwemmen. Hop de douche en en daarna op tijd slapen. Slaap lekker !!